MECÀNICA. Presentació de l’assignatura i l’equip docent. (setembre de 2012)

14 de set. 2012, 2:48 publicada per Joaquim Agulló Batlle   [ actualitzat el 14 de set. 2012, 2:50 ]

Benvinguts i benvingudes a la Mecànica de l’Enginyeria industrial, que de ben segur que us agradarà.

D’entre els molts motius perquè us agradi us en donaré tres:

1.   1.   De llarg, la Mecànica és la branca de Física que més heu viscut:  camineu, balleu, feu esport, feu servir eines, aneu amb bicicleta, us agraden les motos i els automòbils. Tot això és mecànica. Aquest fet té de bo, però també de dolent.

Té de bo que us fa interessar per la mecànica, però té de dolent que us porta a aplicar la intuïció a l’hora d’investigar situacions mecàniques, que no és altre cosa que prendre com a solucions de problemes concrets solucions d’uns problemes viscuts que no sabeu exactament ni quins són. I la Mecànica és molt subtil: lleugers canvis en un problema poden portar a solucions molts allunyades.

2.   2.   El mètode de treball que practicareu en la Mecànica, basat en

  •      l’anàlisi rigorosa de la realitat mecànica per traduir-la al llenguatge de la modelització matemàtica,
  •      l’anàlisi crítica de les hipòtesis de simplificació adoptades,
  •      la previsió dels resultats,
  •      la resolució acurada,
  •      i la valoració crítica dels resultats obtinguts

us farà fer un decisiu pas endavant en l’adquisició del capteniment propi de la professió que heu triat. I això és així encara que la vostra especialitat i pràctica professional acabin sent llunyanes a la Mecànica.    

Alerta!  Heu triat una professió en la qual no es poden cometre errors.

3.  3.  En representar en llenguatge matemàtic realitats físiques que coneixereu bé, la Mecànica us ajudarà a comprendre i fer-vos vostres conceptes i mètodes de les matemàtiques. Això és particularment cert per als que tingueu predisposició per a l’enginyeria.

Històricament, sovint el desenvolupament de les matemàtiques ha anat a remolc de les necessitats de la modelització de la Mecànica.


No tot són flors i violes, però
.  He d’advertir-vos que hi ha un fet pertorbador que complica les coses a Mecànica de segon curs, i és que a Mecànica Fonamental se us han donat com a correctes plantejaments i resolucions amb errors conceptuals greus. Aquest és el cas de nombrosos exercicis del web docent La baldufa.


Fer front a aquests errors
m’ha portat a crear un “material docent d’anàlisi crítica” que trobareu a Atenea, que pren com a casos d’estudi exercicis de Mecànica fonamental amb errors que es tracta d’investigar. En forma part el treball per a millorar nota obert a tot l’alumnat.


Hi ha encara un segon fet pertorbador, que és la utilització sistemàtica de problemes tipus a Mecànica fonamental, problemes que es poden resoldre aplicant solucions tipus sense haver d’entendre gran cosa. El problemes de la mecànica en l’enginyeria no són problemes tipus, cal entendre de ple tot el que es faci.


I deixo aquí les consideracions sobre l’assignatura. Al meu web personal –secció: La Mecànica a l’ETSEIB– podreu trobar-hi més opinions. L’Escola m’ha prohibit posar enllaços des d’Atenea, però al full informatiu hi trobareu l’adreça del web i del twitter que avisa de les novetats al web.


Permeteu-me presentar ara l’equip docent, format per l’Ana Barjau, en Josep Maria Font –ambdós han passat per teoria i problemes i aquest quadrimestre s’ocuparan dels problemes–, Daniel Clos –professor de pràctiques– i jo mateix –professor de teoria i pràctiques–. Una característica de tots quatre és el ferm compromís amb les aplicacions de la Mecànica en l’àmbit de l’enginyeria.
 

·         L’Ana Barjau, que va partir de la formació en Física teòrica, ha fet un llarg recorregut en la mecànica en el qual destaca la seva expertesa en física dels instruments musicals –ha participat activament en el dissenys d’un nou instrument de vent que serà presentat públicament aquest any– però també en biomecànica. En l’àmbit docent, aquest curs té la responsabilitat de l’assignatura Dinàmica d l’automòbil del Màster en Automoció. En MECÀNICA, és qui els darrers cursos ha impulsat les innovacions docents i preparat la programació de l’assignatura fins l’últim detall.

·         En Josep Maria Font, enginyer industrial, després de fer la tesi doctoral sobre guiatge de robots mòbils, va iniciar la seva expertesa en biomecànica –mecànica del moviment dels éssers vius– amb una estada d’un any al Canadà, i ha estat el creador del Laboratori de Biomecànica de l’Escola, des d’on impulsa investigacions amb l’objectiu de facilitar la mobilitat de lesionats medul·lars per mitjà d’ortesis actives. En l’àmbit docent és responsable de l’assignatura Biomecànica del Màster en Enginyeria Biomèdica.  

·         En Daniel Clos, també enginyer industrial, que anys enrere havia esta professor de Mecànica, ara torna després d’haver passat per diverses assignatures d’Enginyeria Mecànica com Teoria de màquines i Disseny de màquines.

Gràcies a totes i tots per la vostra atenció. Al full informatiu trobareu la informació detallada sobre l’organització de l’assignatura i en properes classes podrem comentar-ne aspectes.

Ara toca començar la feina!

 

Joaquim Agulló i Batlle,  coordinador de l’assignatura

Ċ
Joaquim Agulló Batlle,
14 de set. 2012, 2:48
Comments